Programma's

Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid

 Tabel 2: Realisatie en prognose per programma 

 08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid 

(incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000)

 f

Realisatie t/m
augustus 2020

Actuele begroting
2020

Prognose resultaat
2020

 Activiteit omschrijving 

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

 Beschermd wonen 

49.864

1.442

48.422

N

95.478

1.270

94.208

N

9.050

V

-

9.050

V

 Jeugdgezondheidszorg en jeugdteams 

24.887

507

24.380

N

44.523

929

43.594

N

1.000

N

1.150

V

150

V

 Maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18- 

68.316

299

68.018

N

137.984

524

137.460

N

7.950

N

4.400

V

3.550

N

 Openbare gezondheidszorg en ambulancedienst 

33.932

12.347

21.584

N

44.805

35.420

9.385

N

65.700

N

65.900

V

200

V

 Participatie zorg en welzijn 

29.973

268

29.705

N

38.827

2.500

36.327

N

3.250

V

350

V

3.600

V

 Vastgoedbeheer 

2.429

3.441

1.012

V

4.529

5.430

901

V

150

N

250

N

400

N

 WMO voorzieningen 

98.170

4.801

93.369

N

175.436

17.321

158.115

N

750

N

5.100

V

4.350

V

 Kinderbescherming en huiselijk geweld 

30.096

-474

30.570

N

49.697

17.049

32.648

N

450

N

800

V

350

V

 Emancipatie 

654

1

653

N

1.511

-

1.511

N

-

-

-

 Maatschappelijke opvang 

27.975

462

27.513

N

38.837

-

38.837

N

13.250

N

5.800

V

7.450

N

 Totaal 

366.297

23.093

343.203

N

631.627

80.443

551.184

N

76.950

N

83.250

V

6.300

V

 Prognose saldo afgerond op € 50.000 

Afwijkingen > € 2,5 mln. incl corona en reserves

Het verwacht resultaat voor programma 8 is € 6,3 mln. positief. Hierbij is ervan uitgegaan dat het rijk alle coronakosten/opbrengsten vergoed. Dit is echter deels onzeker. Alleen voor de kosten/opbrengsten van de GGD, maatschappelijke opvang en inhaalzorg jeugd/Wmo is een hardere toezegging. Dit betreft een bedrag van circa € 75 mln. De overige circa € 12 mln. is onzeker. Zie de tabel onder deze alinea. Indien het rijk dit bedrag niet compenseert, wordt het resultaat voor programma 8 nihil en wordt voor de overige coronakosten/opbrengsten een beroep gedaan op de gemeentelijke coronabuffer.

Cluster

Specificatie

Verwachte meerkosten/lagere opbrengsten

Compensatie

Wmo

Omzetgarantie zorgaanbieders*

€ 2,8 mln.

Rijkscompensatie is onzeker.

Omzetgarantie AV070*

€ 3,0 mln.

Rijkscompensatie is onzeker.

Eigen bijdrage

€ 0,18 mln.

Rijkscompensatie is zeker.

Jeugdgezondheidszorg

Kosten covid-hulpmiddelen

€ 0,9 mln.

Rijkscompensatie is onzeker.

Jeugd

Omzet zorgaanbieders*

€ 4,4 mln.

Rijkscompensatie is onzeker. Voor € 1,45 mln. heeft het Rijk compensatie voor inhaalzorg (Wmo en jeugdhulp) toegezegd.

GGD (voor 9 gemeenten)

o.a. testen en bron- en contactonderzoek

€ 65,9 mln.

Rijkscompensatie is toegezegd.

Minder inkomsten door minder toezicht (o.a. tatoeageshops waren gesloten)

€ 3 mln.

Rijkscompensatie is toegezegd.

Maatschappelijke opvang

O.a. voor opvang dak- en thuislozen

€ 6,6 mln.

Rijkscompensatie is toegezegd.

Overig

Vrijwilligersorganisatie Jeugd en ondersteuning buurthuizen

€ 0,593 mln.

Rijkscompensatie is toegezegd.

Totaal

€ 87,373 mln.

* Aan gemeenten is een zeer dringend beroep gedaan om aanbieders van jeugdhulp, jeugdbescherming, jeugdreclassering en maatschappelijke ondersteuning en de vervoerders financieel zekerheid en ruimte te bieden om continuïteit te waarborgen. Het Rijk stelt 100% omzetgarantie en indexering als richtlijn. Dit indringende verzoek van het rijk hangt samen met de besparingsopgave voor jeugdhulp en Wmo (begroting 2020: € 20,6 mln.) en kan door die omzetgarantie financieel deels niet worden behaald.

Portefeuille Parbhudayal

Besparingsopgave
De besparingsopgave voor de Wmo en jeugdhulp is voor dit jaar € 20,6 mln. Naar verwachting wordt € 16,6 mln. van deze opgave gerealiseerd. Voor de jeugdhulp blijft de situatie complex doordat de gemeente meer afhankelijk is van ketenpartners en wordt de beoogde besparing niet gerealiseerd. Voor de Wmo liggen we op schema om de verbeterlijnen te realiseren en hebben we ten opzichte van de vorige rapportage een verdere besparing gerealiseerd. Dit is tot stand gekomen door o.a. het leveren van zorg op maat, het tegengaan van oneigenlijk gebruik van zorggeld en samen goede afspraken te maken met zorgaanbieders en andere samenwerkingspartners. Voor de jeugdhulp zijn er stappen gemaakt met behoud van de kwaliteit van de zorg. Iedereen in Den Haag krijgt de zorg die hij of zij nodig heeft en die passend is.

Voor het opvangen van voor- en nadelen door de afgesproken besparingsopgaven voor de Wmo en jeugdhulp in dit jaar en de komende jaren is een reserve verzachtingsgelden (€ 14,5 mln.) gevormd. Aan deze reserve zijn ook middelen (€ 1,5 mln. in 2020, 2021 en 2022) voor het effect van het, door het Rijk voorgeschreven, abonnementstarief toegevoegd. Conform de rechterlijke uitspraak is dit jaar het inkoopcontract voor jeugdhulp van 2019 voortgezet. Dit contract heeft hogere tarieven dan de gemeenten beoogden. Voor dit prijseffect wordt een deel van de reserve verzachtingsgelden (€ 7,3 mln.) ingezet. Verder wordt rekening gehouden met € 3 mln. voor andere kosten voordat de verbeterlijnen geheel renderen.

Afwijkingen > € 2,5 mln.
Het voordeel op de ingekochte Wmo voorzieningen (zorg in natura en persoonsgebonden budget) is € 6,8 mln. Dit bedrag is in de tabel, conform rijksvoorschriften opgebouwd uit € 9 mln. V beschermd wonen, € 4,4 mln. V op Wmo voorzieningen en € 6,6 mln. N maatschappelijke opvang. Voor € 5,8 mln. bestaat het bedrag uit verwachte kosten door de omzetgarantie voor zorgaanbieders en vervoerders. Deze garantie is op voorstel van het rijk verstrekt, omdat door corona de omzet voor deze organisaties afnam. Verder zien we dat de ingezette verbeterlijnen (RIS305690) voor de Wmo ertoe leiden dat we per saldo een voordeel van € 1,0 mln. op de ingekochte Wmo voorzieningen verwachten.

Het verwachte nadeel voor jeugdhulp is minimaal € 4,0 mln. (verdeeld over maatwerkdienstverlening 18-, geëscaleerde zorg, kinderbescherming en jeugdgezondheidszorg en jeugdteams). Dit is na aftrek van € 4,4 mln. financiële compensatie vanuit het Rijk vanwege de gemaakte landelijke afspraken rondom de continuering van financiering van zorgaanbieders vanwege corona. De omvang van de jeugdhulp is dit jaar gestegen ten opzichte van vorig jaar en blijft vooralsnog maandelijks stijgen, waardoor de lasten met minimaal € 4,0 mln. zijn gestegen. De ingezette verbeterlijnen (RIS305690) om de instroom te beperken en jeugdigen een passende, adequate en goedkopere voorziening te bieden kosten meer tijd, mede door de vele betrokken partners (ong. 70% van de indicaties worden door deze partners verstrekt). Zie verder de paragraaf overige ontwikkelingen.

Voor het cluster van participatie, zorg en welzijn is het verwachte positieve resultaat € 3,6 mln. Daarvan heeft € 2 mln. betrekking op minder aanspraak doen op subsidies door partners in de stad. € 1,6 mln. betreft het Zorginnovatiefonds. De inrichting van een investeringsfonds om door technologie het sociaal domein betaalbaarder te organiseren wordt in 2020 vormgegeven en in 2021 geïmplementeerd. Hierdoor valt de verwachtte onttrekking uit de reserve lager uit en wordt het bedrag in een volgend jaar ingezet.

Portefeuille Van Alphen

De verwachte kosten door corona voor maatschappelijke opvang zijn € 6,6 mln. in 2020. Het rijk heeft in de meicirculaire compensatie toegezegd. Het is nog niet zeker dat deze compensatie toereikend is.

Het resultaat voor maatschappelijke opvang is naar verwachting €0,8 mln. nadelig (overig resultaat maatschappelijke opvang, zie portefeuille Parbhudayal). Dit komt door de toename van het aantal dak- en thuislozen en de beperkte uitstroom vanwege de overspannen woningmarkt. Hiervoor is dekking aanwezig in de reserve maatschappelijke opvang (huidige omvang € 5,8 mln.).

Deze pagina is gebouwd op 01/07/2021 17:26:48 met de export van 01/07/2021 17:21:03